Resultaten: 5

 
Collectie
Plaats
Trefwoorden
 
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 1 van 1
IcoonBeschrijvingPlaats
Bekijk detail van "Infanterie Schietkamp  (ISK)" Bekijk detail van "Infanterie Schietkamp (ISK)" Infanterie Schietkamp (ISK)
Periode: 1899 tot heden Met de introductie in 1895 van een nieuw geweer (M95) bij het Nederlandse leger ontstond de behoefte aan een langere schietbaan voor de infanterie. Tot dan toe waren banen van 200 meter voldoende, maar voor dit nieuwe geweer was een lengte van 600 meter vereist. Vanaf 1896 werd er gezocht naar een geschikte plaats. Aanvankelijk dacht men aan een terrein tussen Harskamp en Stroe, maar uiteindelijk koos men voor een terrein aan de zuidkant van de buurtschap Harskamp. Hoge militairen vormden een commissie die koop- of huurcontracten met de meer dan honderd landeigenaren af...
Harskamp
Bekijk detail van "Kippenlijn" Bekijk detail van "Kippenlijn" Kippenlijn
Periode: 1902 tot heden Op het traject waar sinds 2006 de blauwe Connexxion-treinen van de ‘Valleilijn’ rijden, konden we ruim honderd jaar eerder een stoomtrein met weinig comfortabele rijtuigen zien rijden. Op 1 mei 1902 werd het baanvak Ede-Barneveld in gebruik genomen. Voor het zover was waren er vele plannen en (particuliere) initiatieven geweest. In 1861 werd de Spoorwegwet aangenomen, waarin werd bepaald dat de Staat de verantwoording nam voor een aaneengesloten spoorwegnet in ons land. Op dat moment reden er onder andere al treinen tussen Amsterdam, via Ede, en Arnhem (1845), tussen U...
Ede
Bekijk detail van "Postkantoren" Bekijk detail van "Postkantoren" Postkantoren
Ruim tachtig jaar is het ‘oude’ postkantoor een markant en druk bezocht pand in het centrum van Ede. In 1906 wordt het kantoor onderaan de Arnhemseweg gebouwd en in gebruik genomen. In 1989 wordt het pand door de PTT afgestoten en krijgt het een andere bestemming. Dit postkantoor is niet het eerste en ook niet het laatste gebouw dat deze functie zal hebben. Al in 1834 wordt er een distributiekantoor der Posterijen in Ede gevestigd. Na de invoering van de postwet in 1850 wordt als eerste postmeester Theodorus Prins (van beroep wijnkoper!) aangesteld.  Postvervoer Vanaf de zestiende eeuw wo...
Bekijk detail van "Station Ede - Wageningen" Bekijk detail van "Station Ede - Wageningen" Station Ede - Wageningen
In 1845 was de spoorlweg Amsterdam-Utrecht-Arnhem gereed en werd Ede per spoor bereikbaar. Deze zo genaamde ‘Rhijnspoorweg’ is een van de oudste spoorlijnen van ons land. De komst van de trein heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Ede. Zonder het in gebruik nemen van een klein station, halverwege Ede en Bennekom, zou de gemeente Ede niet zijn geworden wat het nu is. Voor het gehele traject waren maar drie stations voorzien: Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Alle verder aanliggende plaatsen werden slechts als ‘haltes’ beschouwd. Bij die haltes promoveerden de vrij gekomen b...
Ede
Bekijk detail van "Station Ede-Dorp" Bekijk detail van "Station Ede-Dorp" Station Ede-Dorp
Periode: 1902 tot heden Toen in 1902 het spoortraject Ede-Barneveld werd aangelegd, een lijn die al snel ‘Kippenlijn’ werd genoemd, werden er in de gemeente Ede twee stations en drie haltes gebouwd. Het meest zuidelijke station van de lijn bestond al sinds 1878 aan de Rhijnspoorbaan. In Lunteren en in Ede werden vrijwel identieke stations opgetrokken. Ook station Voorthuizen, verderop aan de lijn was van het zelfde type. Station Barneveld-Dorp was eerst een bescheiden gebouwtje, maar al na enkele jaren kwam hiervoor een forser stationsgebouw. De haltes in de gemeente Ede waren Ede-Gemeentehuis...
Ede